Jugarijugar's Blog


28 Novembre 2010, 22:14
Filed under: Parlem dels nostres productes

Parlem dels nostres productes

Per què també tenim això?

Sovint, clients i amics ens han preguntat per què no tenim, a la nostra selecció, espases, ballestes o escuts. Durant molt de temps hem pensat que aquestes anomenades “joguines bèl·liques”, incitaven o legitimaven d’alguna manera l’agressivitat i pensàvem, com tanta altra gent, que oferir aquests materials simbòlics de lluita es podia considerar una acceptació de la violència.

Formant-nos sobre desenvolupament infantil, hem après que aproximadament entorn dels 4 o 5 anys, es desperta en molts infants la necessitat d’experimentar al voltant de l’impuls de protecció, de refugi, de defensa: apareixen espases, armadures, castells, muralles. Aquestes vivències formen part de la història de la condició humana, de la nostra memòria ancestral i col·lectiva, que els petits també hereden, integren i necessiten reviure.

També en aquesta edat es desenvolupa progressivament la consciència del mal, i l’impuls intern d’experimentar la lluita entre iguals. Això ens porta a assajar l’autoseparació, l’amidament de forces, el coneixement dels límits i la pròpia força física i psicològica. El joc simbòlic, amb les seves qualitats de representació i de rols, permet aquesta exploració de la força i de la rivalitat de forma saludable. Es tracta d’un terreny simbòlic, justament el que permet traspassar límits de violència fictícia, simulada o en tot cas mesurada, que d’altra manera no serien acceptables. En aquest context es torna possible aquesta transgressió, i només el joc lliure pot atorgar els acords i els permisos necessaris per a explorar-la. Els infants, llavors, poden experimentar entre iguals, o adaptar-se també quan juguen a lluitar amb un infant més petit: és habitual veure com, en aquest cas, mesuren molt més la seva contundència física que no pas en una lluita entre iguals.

tiny_packages

En aquest context, els arquetipus del cavaller, del rei, les simbologies de l’espasa, de l’escut, de la corona, del castell, tenen importància i valor perquè poden representar les forces contraposades del bé i del mal, de la protecció, del poder, de la força. Sant Jordi és un exemple molt ric com a figura que lluita contra un drac (les forces malèfiques, involutives).

L’adult que acompanya pot oferir situacions preparades i ajudar a crear-les: escenificacions, jocs, representacions de contes, on nens i nenes junts, en una situació guiada, puguin viure tots els personatges possibles, sense judici de cap mena; perquè en situacions amb contenció i facilitació de l’adult, nens i nenes indistintament puguin experimentar els rols de cavaller i de princesa, amb tot el que comporten.

Els estris de lluita són un suport formal al servei del joc simbòlic, i és per això que els infants se’ls fabriquen amb pals, branques, escombres o tubs de cartró. Aquests jocs de confrontació física tenen una dinàmica diferent quan es dónen entre iguals i quan són entre infant i adult. En aquest darrer cas (en què l’amidament de forces no és real) és important que els límits establerts siguin ben clars, per tal que les nostres lluites siguin saludables i gratificants.

Per altra banda, la força física i la lluita formen part del nostre món. No parlem aquí de les formes que adopta, de les seves manifestacions o de les causes que la provoquen, sinó del disseny humà real que ens configura, de l’agressivitat i de la força com a trets definitoris d’home i dona. I sobretot, de com acompanyem, amb límits clars, amb mirada honesta i no amb falsos judicis de valor, el desenvolupament infantil amb totes, i no només les socialment ben vistes, totes les característiques que ens atorga el fet de ser humans i de viure junts.

Advertisements

Feu un comentari so far
Deixa un comentari



Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s



%d bloggers like this: